humlesurr Surra loss 24 april 2018
Vega
Bli medlem | Logga in

tid 11 Feb 2018, kl. 10:41

Omega-3

Ett samlingsnamn för flera olika fettsyror. De som är viktigast för oss människor är EPA och DHA. Den främsta källan är INTE animaliska produkter som felaktigt brukar påstås. Finns i fisk och fiskolja men fiskarna i sin tur käkar alger. Det är algerna som tillverkar fettsyrorna. Fiskarna själva är inte så bra på detta utan agerar mest mellanhand. De käkar alger och vi käkar fisk.

Kött från gräsätande kor brukar ges som alternativ. Främst från köttindustrin. Där finns det EPA och DHA men så försvinnande lite att det knappast påverkar hälsan. Man får käka flera kilo kött om dagen för att komma upp i rekommenderad daglig dos. Vilket för män är 3 gram och kvinnor 2,5.

Den tredje fettsyran i omega-3 är ALA som kommer från växtriket. Linfröolja innehåller 53% av detta. Två matskedar är normalt tillräckligt för att täcka dagsbehovet. Kroppen måste omvandla ALA till EPA och DHA. Hos ca 3% av världens befolkning är denna funktion nedsatt. Kan alltså inte tillgodogöra sig ALA. Är man vegan och vill man vara på den säkra sidan kan man ta någon form av tillskott. Men för det mesta ska det inte vara något problem. ALA finns även rikligt i chiafrön och rapsolja.

En annan viktig sak att tänka på är balansen mellan omega-6 och omega-3. Eftersom de har en tendens att motverka varandra så bör kvoten mellan dessa vara ungefär 1:1. Käkar man för mycket omega-6 kan detta hämma upptaget av omega-3. Komplicerat men väldigt intressant.

Visningsläge: 

trådad visning platt visning platt tråd
Omega-3 Pecos11/02

Följ Humlesurr

Twitter
Prenumerera
Copyright © 2009-2018 Humlesurr Webbplatsen använder cookies. Läs mer» Valid CSS! Valid XHTML 1.0 Transitional